Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg) jako właściciela nieruchomości rozumie się także: współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych,
- do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana wpływająca na wysokość opłaty (np. zmiana liczby osób zamieszkujących na nieruchomości tj. wprowadzenie i wyprowadzenie się lokatora, urodzenie się dziecka; sprzedaż nieruchomości).
Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny z wyjątkiem przypadku, o którym mowa powyżej w punkcie 2. Przypadkiem pozwalającym na złożenie deklaracji zmniejszającej jest śmierć mieszkańca ale należy to zrobić w terminie do 6 miesięcy od nastąpienia tego zdarzenia.
Jeśli mieszkasz w wielolokalowych mieszkaniach spółdzielni mieszkaniowych lub w zasobach, które ustanowiły zarządcę nieruchomości to nie składasz deklaracji śmieciowej osobiście – robi to za Ciebie zarządca nieruchomości. Wszelkie zmiany zgłaszasz Twojemu zarządcy a on w Twoim imieniu w wymaganych terminach składa właściwą deklarację śmieciową.
Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Ważne jest również, że w przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca to opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu w którym nastąpiła zmiana uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania – począwszy od następnego miesiąca po którym nastąpiła zmiana.
Deklarację opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można pobrać ze strony internetowej twojego Urzędu Miasta.
Właściciel nieruchomości obowiązany jest do dokonywania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na indywidualny numer rachunku bankowego w terminie określonym odrębnie w każdej gminie w uchwale w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.